Top

Forskning

Undermeny

Forskning

Just nu testas passet MIMY Fri från stress i två av världens största studier på hjärtat på Danderyds Sjukhus och Karolinska Sjukhuset. 

Balans Institutets metod – MIMY  kombinerar Mindfulness och MediYoga, som testats i ett stort antal svenska studier.

Forskning på MediYoga: Forskning på yoga har pågått i Sverige sedan 1998. MediYoga deltog då i den första svenska yogastudien, en ryggstudie som Karolinska Institutet genomförde det året. Därefter har ett antal studier på MediYoga genomförts i Sverige. Förteckning över dessa studier finner du på www.mediyoga.se

Forskning på mindfulness: Den senaste tiden har intresset för mindfulness ökat explosionsartat inom områden som psykologi, allmänhälsa och medicin (Kerrigan 2011). Intresset har fokuserats till användningen av mindfulness som en metod för att öka mental och fysisk hälsa samt välmående. De senaste åren har antalet vetenskapliga publikationer relaterade till mindfulness ökat och det finns nu en stabil men fortfarande växande mängd data som dokumenterar effekten av mindfulness-baserade träningsprogram i olika sammanhang och för olika populationsgrupper.

Exempel på intressanta artiklar och studier;
Läkartidningen publicerade 2011 en litteraturstudie av behandlingseffekter av mindfulness vid stress, depression och ångest och kom fram till måttligt starkt stöd vid behandling av stress och återfallsfrekvensen hos patienter med depressionsepisoder. Läs här: http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17085
Metaanalys av meditationsforskning:
En metaanalys av M Goyal 2014 i JAMA visar en sammanfattning av 47 olika vetenskapliga studier som visar att mindfulnessmeditationsprogram hade måttlig starkt stöd för minskad oro, depression och smärta samt begränsad evidens av minskad stress och ökad mental hälsorelaterad livskvalitet.  Läs artikeln här:http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2014/04/Effekt-av-mindfulness-studerad-i-amerikansk-myndighetsrapport/<
Mindfulnesmeditation som självhjälp vid oro och depression:
An update on mindfulness meditation as a self-help treatment for anxiety and depression. Edenfield TM1, Saeed SA.
Läs sammanfattningen här: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23175619

Mindfulnesmeditation tränar dig i varaktig glädje!
I ett experiment jämfördes munkars hjärnor med en grupp studenter som aldrig mediterat tidigare. Resultaten visade bland annat att medan munkarna mediterade översvämmades den högra delen av hjärnan, som är associerad med negativa stämningar, av den vänstra delen, som är associerad med glädje och lycka. I den andra gruppen märktes ingen sådan aktivitet. Detta visar att det positiva tillståndet hos en människa kan tränas.
 Artikel: How the brain rewires itself

Mindfulnessmeditation utvecklar empati och bromsar åldrandet 
 Resultat visar att mindfulness kan stärka hjärnans nervbanor som har att göra med bland annat empati, samt förhindra åldrande i dessa områden.
Studie: Meditation experience is associated with increased cortical thickness. Neuroreport 2005 .

Mindfulnessmeditation i skolan:
Complementary, holistic, and integrative medicine: meditation practices for pediatric health.
Sibinga EM, Kemper KJ.
Pediatr Rev. 2010 Dec;31(12):e91-103
Läs här: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21123509

Ett flertal samlade studier på mindfulness i skolan:  http://mindfulnessinschools.org/research/research-evidence-mindfulness-young-people-general/

Mindfulnessträning via onlineprogram effektivt mot ångest: 

Boettcher, J., et. Al (2013). Internet-based mindfulness treatment for anxiety disorders: a randomised controlled trial. Behavior Therapy. doi:10.1016/j.beth.2013.11.003
Forskning på korttidsmeditation:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23260618
30 min meditation om dagen i 7 dagar gav effekt på sjuksköterskor på bla blodtryck och ångest. 2013.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17283740
15-20 min daglig meditation reducerar stress och negativa känslor. 2007

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23251943
15 min daglig meditation under en månad reducerade stress mätbart.2012

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22164812
15 min daglig meditation minskade stress och ångest hos vårdpersonal. 2011

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4334604
8 veckor s meditation förtätar hjärnan SR  2011

Forskningscenter
Center for Mindfulness, MBSR, in Medicine, Health care and Stress reduction.
University of Massachusets Medical School 
http://www.umassmed.edu/Content.aspx?id=42066
PubMed
U.S. National Library of Medicine
National Institutes of Health
www.pubmed.com
The Cochrane Collaboration
Working together to provide the best evidence for health care
www.cochrane.org
CMRP – Centre for Mindfulness Research and Practice,
Mindfulness Based Approaches. (MBSR och MBCT)
Bangor University, UK
 http://www.bangor.ac.uk/mindfulness/
OCTC – Oxford Cognitive Therapy Centre
MBCT
Oxford, UK
 http://www.octc.co.uk/index.asp?ID=5&PageID=11
Mindful Awareness Research Center at UCLA, US.
 http://marc.ucla.edu/body.cfm?id=16
National Institute of Health (NIH)
 http://www.nih.gov/

Referenser
Mindfulness: Top-down or bottom-up emotion regulation strategy?  Chiesa A, Serretti A, Jakobsen J. Clinical Psychology Review 33, 82-96, 2013.

Måttligt starkt stöd för mindfulnessbaserade terapier. Litteraturstude av behandlingseffekter vid stress, depression och ångest.  Schuckher F, Nilsson K, Läkartidningen nr 41, volym 108, 2011

Influence of mindfulness practice on cortisol and sleep in long-term and short-term meditators.
Brand S, Holsboer-Trachsler E, Naranjo JR, Schmidt S.
Neuropsychobiology. 2012;65(3):109-18

Mindfulness-based interventions for chronic pain: a systematic review of the evidence.
Chiesa A, Serretti A.
J Altern Complement Med. 2011 Jan;17(1):83-93.

Psychological mechanisms of mindfulness-based interventions: what do we know?
Chiesa A, Anselmi R, Serretti A.
Holist Nurs Pract. 2014 Mar-Apr;28(2):124-48

Mindfulness based cognitive therapy for psychiatric disorders: a systematic review and meta-analysis.
Chiesa A, Serretti A.
Psychiatry Res. 2011 May 30;187(3):441-53

Mindfulness-based stress reduction for stress management in healthy people: a review and meta-analysis.
Chiesa A, Serretti A.
J Altern Complement Med. 2009 May;15(5):593-600

Meditation Programs for Psychological Stress and Well-being: A Systematic Review and Meta-analysis.
Goyal M, Singh S, Sibinga EM, Gould NF, Rowland-Seymour A, Sharma R, Berger Z, Sleicher D, Maron DD, Shihab HM, Ranasinghe PD, Linn S, Saha S, Bass EB, Haythornthwaite JA.
JAMA Intern Med. 2014 Jan 6. doi: 10.1001/jamainternmed.2013.13018.

MS quality of life, depression, and fatigue improve after mindfulness training: a randomized trial.
Grossman P, Kappos L, Gensicke H, D’Souza M, Mohr DC, Penner

The effect of mindfulness-based therapy on anxiety and depression: A meta-analytic review.
Hofmann SG, Sawyer AT, Witt AA, Oh D.
J Consult Clin Psychol. 2010 Apr;78(2):169-83

Perceptions, experiences, and shifts in perspective occurring among urban youth participating in a mindfulness-based stress reduction program.
Kerrigan D, Johnson K, Stewart M, Magyari T, Hutton N, Ellen JM, Sibinga EM.
Complement Ther Clin Pract. 2011 May;17(2):96-101.

Mindfulness-based stress reduction and cancer: a meta-analysis.
Ledesma D, Kumano H.
Psychooncology. 2009 Jun;18(6):571-9.

What is the evidence for the use of mindfulness-based interventions in cancer care? A review.
Shennan C, Payne S, Fenlon D.
Psychooncology. 2011 Jul;20(7):681-97.

Tack till Alexandra Ek, PhD för samarbete kring denna sida.

Balans Online

Utbilda dig

MediYoga Shop