Top

Träna själv

Balans Institutet / Träna själv

Rekommenderade program och yogapass för stressreduktion


Testa övningar ur MIMY Balansprogrammet

Under våren 2018 kommer du få möjlighet att köpa Balansprogrammen samt yogapasset MIMY Fri Från Stress som videofilmade instruktioner. Du kommer även kunna köpa 6 kortfilmer där du motiveras till att konkretisera Balansprogrammets reflektioner i din vardag  (tex hur du konkret tränar upp självtillit, skapar utrymme för daglig återhämtning m.m) .  Önskar du information då detta är klart? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev! 

Tills dess att detta publiceras här har du möjlighet att testa övningar ur programmet nedan och köpa det som ljudfiler/CD.

En vecka ur Balansprogrammet 6v

Korta ryggpasset frigör spänningar i ländrygg, bröstrygg, bröstkorg, nacke och käkar. Gör övningarna mjukt och inkännande och gärna på stol om du är nybörjare. Passet påverkar parasympatiska nervsystemet (kroppens egen lugn- och ro respons) och har dokumenterad effekt på bl.a rygg och hjärta.

Kroppsscanning

En stor del av det vakna dygnet spenderar vi på att tänka och planera. Den här övningen hjälper dig att släppa den mentala verksamheten för att istället uppleva din fysiska kropp och bli bättre på att lyssna på dess signaler. Övningen, här ledd av Sara Emilionie,  har i forskning visat effekt på bl.a minskad stress, bättre sömn och ökad livskvalitet.

Långa djupa andetag

Den här övningen ingår i samtliga MIMY program och pass. Yogisk andning påverkar stress, immunförsvar, sömn, blodtryck, matsmältning m.m  Gör du övningen samtidigt som du täpper till höger näsborre ökar du lugn- och ro respons vilket kan hjälpa dig i samband med akut stress.