Top

Aktuellt

Balans Institutet / Aktuellt

Här listar vi aktuella kurser, utbildningar, workshops och annat som händer på Balans Institutet den närmsta tiden.

Balansprogrammet Introduktionsdag

Denna heldag ger dig en introduktion i mindfulness och medicinsk yoga och en konkret verktygslåda för daglig balans. Du kan genomföra dagen för egen del eller som del i en instruktörsutbildning. Under våren erbjuder vi även Balansprogammet Barn/Unga och NPF. Läs mer utbildning.

För bokning och aktuella datum: 

GONG - bada i vibrationerna av världens äldsta instrument

Gong – bada i vibrationerna av världens äldsta instrument

Sara Emilionie guidar dig i några av de mest lugnande och balanserande verktygen ur medicinsk yoga samt spelar 3 h Gongbad, vilket ger möjlighet till ordentlig återhämtning medan du vilar på rygg till de kraftfullt balanserande ljudvibrationerna.

Sagt om Saras tidigare gongkväll;

”Sara, du är en gudabenådad gongspelare! Vågorna och ljudet sjöng i min kropp, jag hörde toner och melodier i Gongen jag aldrig hört förut och upplevde en total djupavslappning som sitter kvar även dagen efter.” Eva

”Musiken, klangerna, vibrationerna fyllde hela kroppen – och alla sinnen. Det gick inte att värja sig, det gick rakt in och ledde till en total avslappning och ensorts pånyttfödelse. Ljus, varm och berikad gick jag därifrån. Kände mig djupt tillfreds, hjärnan hade fått pausa, tankarna fått vila. Tack Sara, för tre timmar rent guld!” Ulla Danielsson

För bokning och aktuella datum: 

Enskilda sessioner med Sara Emilionie – Yoga som terapi

En enskild sessioner ger dig möjlighet att förstå dina hälsobesvär utifrån ett yogiskt perspektiv och erhålla ett individuellt program utifrån dina behov.

Under 100 minuter går vi igenom din hälsa/ohälsa och du får ett recept på andningstekniker, yogaövningar,  meditation som du utövar på egen hand. Under ev återbesök får du löpande coaching i din förändringsprocess, med yoga och samtal som verktyg.

Målsättningen med sessionen är att du skall få en ökad förståelse och ett upplägg på en nivå så att du själv kan träna hemma för att påverka din egen självläkning och balans.

MediYoga är en svenskutvecklad medicinsk och terapeutisk yogaform
som är utforskad, beprövad och används reguljärt inom svensk hälso- och 
sjukvård. Forskningen har påvisat effekt på bland annat oro, ångest, sömnstörningar, ryggbesvär, smärta och blodtryck. Mindfulness har sedan slutet på 70- talet utvärderats i ett stort antal internationella studier som visat effekt på bl.a sömn, ångest, oro, depression och är idag en del av svensk sjukvård.

Om yogaterapeuten

Sara Emilionie (grundare Balans Institutet) är mindfulnessinstruktör, yogaterapeut och ansvarig utbildare inom mindfulness vid MediYoga Institutet, Skandinaviens främsta forsknings- och utbildningsinstitut.  Hennes metod testas just nu i ett flertal svenska studier, bl.a vid Danderyds Sjukhus.

Sagt om yogaterapi med Sara; 

”Jag fick mer kunskap om mig själv och mina beteendemönster under en enskild session än jag fått under mina 10 år i terapi.”
– Mikael, Uppsala

”Du gav mig en privatlektion för en tid sen och jag vill berätta att jag numera slutat med betablockerare. För 10 dar sen fick jag ett flimmer som jag lyckades häva m hjälp av djupandning.”
– Hasse, Stockholm

”Min dotter säger att hon fick förtroende för dig och jag märker att era samtal gör henne gott.”
– Anonym mamma

Praktisk information: 

Adress:  Värtavägen 35, ingång bakom huset. T bana Karlaplan.

Kostnad:  Nybesök 100 min – 1200 kr (inkl träningsprogram), Återbesök 60 min  – 900 kr . Betalning sker på plats (ej kort).

Yoga och mindfulnessretreat med Sara Emilionie

Alla har vi en inre GPS som alltid leder oss rätt. Hur kan yoga och mindfulnessmeditation hjälpa oss att komma i kontakt med den, och våga lita på den?  

Det är med stor glädje jag erbjuder en retreat på Liljero Retreat, en unik miljö för stillhet, samtal och reflektion. En besjälad plats där omtanke och hjärta lagts vid varje detalj. Tanken är att du ska få yoga- och meditationsträning i en miljö som ger dig sinnlig avkoppling och energi att arbeta med ditt inre (kika gärna på bildgalleriet).

Under fyra dagar i stillhet får du möjlighet att undersöka ditt eget förhållningssätt till nuet och se vad du finner när du är befriad från vardagens brus. Konsten är att välkomna vad som än kommer upp och samtidigt skala av bruset så du kommer i kontakt med din inre visdom, din inre kompass.

Forskning pekar på att även små doser av daglig mindfulnessträning har positiva effekter på vår hälsa. Syftet med retreaten är att du ska kunna fortsätta träna på egen hand när du kommer hem. Vi går igenom Balansprogrammet 12 veckor som bygger på mindfulness och medicinsk yoga och erbjuds inom skola, vård och näringsliv sedan 2012. Programmet ger dig möjlighet att efter denna retreat få in en daglig rutin som gör det enkelt för dig att praktisera yoga och mindfulness i din vardag.

Jag utgår från egna erfarenheter och lägger stor vikt vid att belysa meditationens viktiga attityder; inte döma, ha tålamod, en nybörjares sinne, ha tillit, inte sträva, acceptans, släppa taget och känna tacksamhet.  Retreaten består av långa perioder av tystnad för att främja koncentrationsförmågan och lugna sinnet.

Yogadelen består av MIMY pass som bygger på Medicinsk Yoga/MediYoga.  Passen är mjuka, skonsamma och passar både dig som nybörjare och dig som erfaren yogi. Ett av passen testas just nu i två av världens största studier på yoga och hjärta, bl.a på Danderyds Sjukhus.

Mindfulnessdelen består av både formell meditation och samtal/lektioner kring mindfulness som förhållningssätt till livet. Ofta ältar vi det förgångna eller planerar inför framtiden. Under tiden missar vi förunderliga ögonblick. Utan våra filter bestående av tankar, dömanden och värderingar kan vi se klart och minska vår stress.

Du får tid för vila, promenader i skogen och konkreta yogiska verktyg för att kunna öka din lust och energi och möta försommaren med kraft och energi.

Liljero Retreat 

När du kommer är sängen bäddade och middagen klar. Maten är ekologisk och närodlad så långt det går. För frågor angående kost och logi eller ev allergier, kontakta Tina Lee på liljeroretreat.se 

Praktisk information

Det krävs ingen tidigare erfarenhet av meditation för att gå denna retreat, men det är viktigt att vara medveten om retreatens intensiva karaktär såväl med olika övningar från tidig morgon till kväll, som upplevelsemässigt. Alla deltagare äter, promenerar, vilar i tystnad under all gemensam tid utanför arbetspassen.

Datum: 30 maj-2 juni (Kristi Himmelfärdshelgen). Retreaten börjar kl 16.00 och avslutas kl 16.00 på söndagen.

Pris: Totalt 5500 kr för kost, logi, kursavgift.  Priserna inkluderar moms för dig som privatperson. 25 % moms tillkommer för företag.

Anmälan: Mailas till sara@balansinstitutet.se. Ange namn och tidigare erfarenheter av yoga och mindfulness. Då du fått bekräftelse på ditt mail, bekräftar du din bindande anmälan genom att betala hela kursavgiften via swish.

Begränsat antal platser, retreaten tar emot max 18 besökare

Boende: En trappa upp på läktaren i det fd kapellet finns sängplatser i ombonade rum med väggar av tygdrapperier. Några av sängarna har drapperier vid sängens kortsida för den som önskar mer avskildhet.

Att bo och sova i grupp är  något som går tillbaka till urminnes tider men som tappats bort i det moderna samhället där vi separeras och får sova själva från väldigt tidig ålder. Liljeros rymliga sovsal inbjuder till den viktiga känslan av samhörighet, trygghet och gemenskap. Någonting vi även utvecklar och tillämpar i vår mindfulnessträning.

Om kursledaren:

Sara Emilionie som utvecklat metoden MIMY (Mindfulness och MediYoga) är kommunikationskonsult, mindfulnessinstruktör och mediyogaterapeut, föreläsare och utbildare i yoga och mindfulness. Hon samarbetar med Skandinaviens främsta forsknings- och utbildningsinstitut Mediyogainstitutet som utbildat vårdpersonal sedan 2013 och driver idag Balans Institutet vars uppgift är att sprida de arbetsplatsanpassade programmen brett i samhället. Hennes pass testas just nu på Danderyds Sjukhus och KS, i två av världens största studier på yoga och hjärta samt ingår i en förstudie på patienter med ADHD på Akademiska Sjukhuset.

Sara började sin yogiska verksamhet genom att leda retreat på Frötuna Gård utanför Uppsala. Många av deltagarna har idag gått vidare med mindfulness, utbildat sig inom området och gjort förändringar i sina liv, med mindfulness som verktyg.

Sara själv har sedan hon sa upp sig från jobbet pga en vision om att lära varenda svensk att meditera, ständigt följt sin inre kompass och hennes livsberättelse är ett exempel på hur vi i mindfulness kan finna inte bara ökad närvaro och livskvalitet utan även tröst, stöd och tillit  då livet utmanar oss som människor.