Top

Påbyggnadsdag Barn/Unga

Balans Institutet / Påbyggnadsdag Barn/Unga

Balansinspiratör Barn/Unga

Utbildningsansvarig: Helena Rickberg Duhrin

OBS! Innan du går denna påbyggnadsdag ska du ha gått Balansprogrammets Introduktionsdag.

Barn möter idag inre och yttre stress i allt yngre åldrar. Ungdomars stressnivå leder till att allt fler blir utbrända redan i tonåren. Enligt BRIS handlar stressen i stor utsträckning om krav på prestation vilket får barn och unga att framkallar känslor av att inte duga eller räcka till. Barn och ungdomar behöver egna verktyg för att kunna hantera samhällets utmaningar.

Balansprogrammet erbjuder enkla, effektiva verktyg för fokus och avslappning. Med dessa kan vi oavsett ålder möta olika utmaningar och förhålla oss till stress utan att det sker på bekostnad av den egna hälsan.

Denna utbildning bygger på att du själv genomgår Balansprogrammet mellan kursträff 1 och 2, vilket innebär att du får verktyg för egen återhämtning och en egen erfarenhetsbank att koppla till de åldersanpassade övningarna som vi går igenom  under kursträff 2.

 

Utbildningen ger:

  • Ett klassrums anpassat program möjligt att utföra på stol i klassrummet
  • Programmet bygger på metoder med dokumenterad effekt på koncentration, uppmärksamhetsförmåga, stress, sömn och prestation
  • Ger dig som pedagog likväl som eleverna verktyg för daglig återhämtning

Denna utbildning riktar sig till dig som har erfarenhet av att arbeta med barn och ungdomar, exempelvis som lärare, specialpedagog, skolsköterska, kurator, personal inom sjukvården, barnyogainstruktör m.fl.

 

 

Sagt om verktygen ur Balansprogrammet;

Leonie 7 år: Idag på skolgården visste jag inte vem jag skulle leka med och började längta efter mamma, men då gjorde jag positivt självprat och sa till mig själv ”kom igen nu, Ninni, du klarar det” och då blev jag glad igen (positivt självprat är ett av verktygen i programmet)

Margareta 4 år:När jag andas djupt så känner jag färgerna i mitt hjärta

Alicia 16 år: Jag gillar sidan i programmet där du beskriver varför man ska träna MIMY och några ord om stress. Jag tror det är viktigt att om man ska hantera stressen så måste man först veta vad det faktiskt är! Det vet jag nu efter att ha läst den sidan.

Linda, pedagog på JENSEN grundskola i Uppsala: Eleverna har varit väldigt fokuserade och har pratat om att de ska försöka andas så få gånger som möjligt, som en tävling (utan att det blivit tramsigt). Jag tror att det är bra att eleverna blir medvetna om sin andning. Tipset om att kunna använda övningen om man har svårt att somna var bra! Jag vet att en del elever upplever sömnsvårigheter.

 

ANMÄLAN