Top

MIMY Fri från stress

Balans Institutet / MIMY Fri från stress

Fri från Stress

Detta innehåll är begränsat till köpare av Balansprogrammet Online

Kontrollera att du är inloggad samt att du har aktiv tillgång till produkten - Vid frågor läs våra vanliga frågor & svar eller använd kontaktformuläret.

Köp Balans Online eller Logga in här


Om Fri från Stress

Kort om stress och hur du själv kan påverka

Stress är i grunden en funktion som räddat livet på oss människor. Det är en aktiverande del av vårt nervsystem som gör oss beredda att slåss eller fly. I grunden en viktig funktion. Idag utgörs stressen sällan av yttre hot utan snarare av inre och yttre krav och en vardag som inte inrymmer återhämtning. Många människor lever med ett konstant stresspåslag och då stressreaktionen varken får fysiskt utlopp eller följs av tid för återhämtning börjar den försämra kroppens samtliga funktioner och bryter ner oss fysiskt och mentalt.

Om övningarna i passet samt träningsrekommendationer

Långa djupa andetag och de yogiska övningarna skapar en djup balans både fysiskt och mentalt. De frigör fysiska spänningar och påverkar ditt parasympatiska nervsystem, kroppens egen bromspedal. Övningen kroppsscanning hjälper dig att lyssna till kroppens signaler och stilla tankeverksamheten. Den kan du göra både som en meditation för återhämtning och ökad energi men även för att underlätta insomning. Meditationen Kirtan Krya har i forskning visat tydlig effekt på minne och sömn, någonting som vanligtvis försämras i samband med stress.

För bäst effekt av passet, gör det regelbundet (3-7 ggr/veckan) under ca 4-6 veckor. Välj vilken meditation du vill avsluta med och se vad som händer då du gör samma pass regelbundet. Drick vatten då du utövar yoga för att undvika yrsel och illamående.

Lycka till med din träning!

Göran Boll, grundare Medicinsk Yoga (MediYoga) om passet; 

Under åren 2014-2017 har jag medverkat två stora svenska forskningsprojekt på yoga som innefattat yogapasset Fri från Stress. På Danderyds sjukhus en studie på förmaksflimmer och på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge en studie på hjärtsvikt, där jag lett yogapassen med patienterna i båda projekten. Dessa två randomiserade studier, som tillsammans innefattade flera hundra patienter, har av ansvariga forskare beskrivits som hörande till de största i sitt slag i världen.

Båda forskningsrapporterna kommer att presenteras under 2018. Hjärtsviktsstudien i maj (av doktorand Ewa Hägglund) och flimmerstudien till hösten (av doktorand Maria Wahlström).

Min egen upplevelse som yogalärare har varit att båda patientgrupperna tydligt uppskattat yogapasset och bortfallet i yogagrupperna var lågt.

Göran Boll, yogaterapeut