Top

Introduktionsdag

Balans Institutet / Introduktionsdag

Balansprogrammet Introduktionsdag

Sedan 2012-2018 har hundratals personer utbildats i metoden MIMY (Mindfulness Medicinsk Yoga) vilket har lett till att programmen idag erbjuds på några av Sveriges största arbetsplatser, vård och skola och testas i svensk forskning, bl.a på Danderyds Sjukhus och KS.

Våra utbildningar bygger på medicinsk yoga, mindfulness, mental träning och passar även dig som är i behov av egen stressreduktion och/eller önskar förmedla detta till dina anhöriga, tex dina barn.

Vi som utbildar: Sara Emilionie, Helena Rickberg Duhrin, Malin Lagström

Hur väljer du rätt utbildning? Om du önskar genomgå Balansprogrammet för egen del väljer du enbart Balansprogrammet Introduktionsdag. Vill du guida andra i programmet väljer du en påbyggnadsdag.  Du kan givetvis välja fler påbyggnadsdagar!

Denna dag vänder sig både till dig som önskar genomgå Balansprogrammet för egen del, tex som rehabilitering vid tex utmattning och till dig som väljer påbyggnadsdag och önskar bli instruktör.

Läs mer

Beskrivning:

Balansprogrammet innebär ett enkelt 6 v program som ger dig verktyg för djupavslappning och ökad närvaro. Programmet kan utföras av alla, oavsett ålder eller förkunskaper och bygger på ca 10 min daglig träning i yoga- och mindfulness och reflektion kring hur du skapar naturligt utrymme för återhämtning.

Metoderna Mindfulness och Medicinsk Yoga som ingår i programmet har dokumenterad effekt på bla stress, oro, sömn, blodtryck och Balansprogrammet erbjuds på några av Sveriges största arbetsplatser, vård och skola och har utvärderats på patienter med bl.a ADHD.

Under de 6 veckor som följer efter utbildningsdag 1 får du dela dina erfarenheter med hjälp av handledningsfrågor samt fri tillgång till programmet online under 6 månader. Efter avslutat program är målsättningen att du integrerar Balansprogrammet i din vardag att det snarare känns som en livsstil än ett 6 veckors program.

Innehåll:

  • Stress – hur fungerar vårt autonoma nervsystem och hur kan vi själva påverka det?
  • Mindfulnes – både förhållningssätt till livet och meditationsövningar
  • Medicinsk Yoga – kort yogapass (ca 15 min) och genomgång av effekten av övningarna
  • Reflektion kring vad som skapar balans/obalans i vår vardag
  • Genomgång av Balansprogrammets 6 veckor

Förkunskaper:

Alla kan gå detta steg, du som önskar gör yogan på stol. Passar både nybörjare och vana yogautövare.

Kursledare Sara Emilionie

ANMÄLAN