Top

Många bollar i luften är inget att skryta över

Vaknar hög av adhd energi och tänker att jag förutom att pricka in cirkelfyspasset på gymmet som börjar kl 7 även kan passa på att gå ner till tvättstugan. Men för att utnyttja tiden i tvättstugan effektivt sätter jag på ett ägg som får koka medan jag går ner för att köra igång tvättmaskinen. Av någon underlig anledning följer boxningshandskarna med i tvättkorgen som råkar välta ut kaffet jag tagit med i en take away mugg. Just den här morgonen hade jag gjort mitt brainoctane kaffe (ekologiskt kaffe m brainoctane cocosolja, ghi och varm mjölk). Just den här morgonen tog det tio minuter istället för en att göra kaffe, och just den här morgonen skulle jag välta ut just den här koppen kaffe.

Hur som helst, man ska tydligen inte gråta över spilld mjölk så jag börjar torka upp kaffet med en handduk som jag ändå ska tvätta. När jag låser upp tvättstugan upptäcker jag att jag glömt tvättmedlet och jag behöver springa upp till lägenheten igen. När jag sprungit upp för att hämta tvättmedlet upptäcker jag att jag visst låst in tvättstugenyckeln i tvättstugan. Nu börjar den här morgonen nå bristningsgränsen även med mina mått mätt.

Det är då jag tar till mindfulness. Jag stannar upp och ser på situationen med ett stort mått självempati.  Jag stannar upp och tänker ”wow, vad många incidenter jag hunnit med innan klockan ens hunnit slå 7” istället för att tänka att ”jag, som mindfulnessinstruktör, borde veta bättre än att göra sju saker samtidigt”. Jag stannar upp och tänker att nu är det dags att andas, och jag börjar andas. Inom några minuter har jag återtagit kommandot över min hjärna och dagen kan börja om. En sak i taget, ett andetag i taget, funkar varje gång.

Ikväll leder jag After Work med MIMY och veckans reflektion (som ingår i alla MIMY program) handlar om att boka in ”en stressfri stund” dagligen. Då ska varna mina elever för multitasking..

Fakta om multitasking (motsatsen till en sak i taget): 

Du blir dum av att multitaska. Vetenskapsmannen Harold Pashler har visat att människor som har motsvarande examen vid Harvard, föll till en 8 årings kognitiva nivå när de försökte utföra två tankekrävande uppgifter samtidigt.

Multitasking är beroendeframkallande. Forskare vid Harvard har kommit fram till att multitasking framkallar upplevelser som liknar en dopamin-dusch i hjärnan, där den neurala upplevelsen följer samma vägar som beroendeframkallande droger gör i hjärnan.

Multitaskare mår sämre. Människor som ofta multitaskar har högre doser av stresshormoner, tappar fokus, förlorar energi, presterar sämre, mår sämre och är mindre kreativa.

Din hjärna fixar inte multitasking (även om du tror det) Den del av hjärnan som hanterar kognitiva processer, är inte gjord för multitasking eftersom hjärnans resurser bara räcker för en processdel åt gången.

Källhänvisning:

Edward M. Hallowell, MD, and John J. Ratey, MD, Delivered from Distraction, Ballantine Books, 2006.

S. Hultman, M. Ström, Fokus på jobbet

McKinsey Quarterly January 2011- Recovering from information overload Derek Dean and Caroline Webb

Dela
Sara Emilionie

Inga kommentarer

Lämna en kommentar